حب جديد

xpredo script

العودة   نيو حب > المنتديات العامة > الأخبار والحوادث
الحب والجريمه

الأخبار والحوادث

13-10-2008, 10:26 PM
ولذكر الله اكبر

الحب والجريمه

كلمة حب جت في القران 82 مره .. علشان كده الحب شيء جميل.. وعلي فكره كلمة جريمه جت في القران 62 .. لكن ده مش دليل علي العلاقه ما بينهم لان العلاقه بين الاتنين غير مباشره .. ازاي .. انا لما بحب شيء .. فبحرص عليه .. ولكن مقادير ربنا علي رقاب العباد .. والقدر سابق لكل رغبه .. وغالب لكل شيء.. علشان كده سموا الموت (هازم اللذات ).. وده يختلف عن (حازم بالذات ) .. ولو كان الامر بايدينا مكنش حد مات من بني ادم لغاية الان .. الا لو ايه بقي خلوا بالكوا من اللي هقولوا .. الا لو حبينا .. حب يعني .. مثلا لو حبينا الموت .. والموت مش بمزاجنا دا قدر .. يبقي الجريمه جت امتا لما حبينا .. لما حبينا الموت .. والموت مش عاوز ييجي .. اذا لا حل الا بالجريمه ( الانتحار يعني ).. واوعي تقول انا بكره الحياه موش بحب الموت .. طب ودي تفرق .. اه تفرق لان كره الحياه طبيعي من المشاكل لكن حب الموت هو اللي مش طبيعي .. دا حتي اللي بينتحر بيرجع في كلامه ساعة التنفيذ.. انا نفسي مستغرب للطرح اللي بقوله.. لكن اعتقد ان دي الحقيقه .. وتعالوا نعمل تجربه تانيه وتالته.. لغاية ما نتاكد وبعد كده تبقي حقيقه.. مثلا واحد بيحب المتع موت .. ومش معاه فلوس .. او حتي لو كان معاه.. المهم انه بيحب .. وطريقه تحقيق الحب هو المزيد .. طيب المزيد من المال ده بايد ربنا .. مش بايدينا لانه هو الرزاق .. طيب ازود ازاي اذا كان ربنا موش عاوز يديني .. اذا لابد من الجريمه .. اسرق .. اقتل .. واستولي علي المال اللازم للحب .. طبعا ممكن واحد يرد عليا ويقول طيب ما الكره نفس الكلام.. واحد بيكره المال .. اقوله الكره يختلف لو بتحب الاكل ( الطعام ) هتتخانق عليه وهتحتال .. ولو موش بتحبه انتهت المشكله .. هتسيبه والمال كذلك.. واللي بيكره الموت يبقي بيحب الحياه واللي بيحب الحياه اوي بيرتكب جرايم كتير لا حصر لها علشان كده ربنا قال : يا ايها الذين امنوا استجيبوا لله وللرسول اذا دعاكم لما يحييكم .. وما يحييكم هو حرصكم علي الاخره موش علي الحياه .. والحكمه تقول احرص علي الموت توهب لك الحياه .. طبعا الموت هنا مش جريمه لانه استشهاد .. وطبعا برضه العلاقه هنا مش علاقه حب لانه لو حب مكنش يبقي جهاد .. لان كلمه جهاد معناها جهاد النفس بيخالف نفسه ( يبقي مش حب ولكن حب بالتمرين او بالتربيه ) .. يعني باختصار ( لا تحب الحياه الدنيا توهب لك الحياه) .. ولا ننسي ان اول جريمه حدثت علي وجه الارض كانت بسبب الحب لما قابيل احب زوجة هابيل .. ومفيش حل لهذا الحب .. علشام كده قتل قابيل اخوه هابيل .. ونشات من هنا العلاقه بين الحب والجريمه

انا بقي بحب الحب اوي ..اوعوا من ادامي.. لحسن هرتكب جريمه الحب والجريمهالحب والجريمه

لو شايفين الطرح ده صح قولو رايكم ولو غلط نبهوني .. وهعتبر رايكم تصويت .. يا غلط يا صح .. مفيش وسط.. وده مش تضييق .. لكن زي مانتوا عارفين ان التجربه تحتاج تثبيت بعض العوامل ..عشان يبان الفرق
..ولو عندكم راي ثالث : يبقي نقول اه او لا ( صح او غلط ) وبعدين نضيف الراي التالت مفيش مانع بعد كده
من مواضيع : ولذكر الله اكبر الحب والجريمه
17-10-2008, 07:56 PM
maha_mickey

كتير الموضوع جميل و بيحمل حقائق كرية راسخة في عقولا ..و به معلومات قيمة ..شكراا كتير ليك ..
من مواضيع : maha_mickey
17-10-2008, 08:22 PM
qwert1234

لو شايفين الطرح ده صح قولو رايكم ولو غلط نبهوني .. وهعتبر رايكم تصويت .. يا غلط يا صح .. مفيش وسط.. وده مش تضييق .. لكن زي مانتوا عارفين ان التجربه تحتاج تثبيت بعض العوامل ..عشان يبان الفرق
..ولو عندكم راي ثالث : يبقي نقول اه او لا ( صح او غلط ) وبعدين نضيف الراي التالت مفيش مانع بعد كده
اخى الكريم / اشكرك عل طرح الجميل والمميز للمناقشه ايضا
واشكرك اكثر على اسلوبك المتحضر فى اخذ راىء الاخرين
وهذا يدلعلى ثقتك بنفسك الكبيرة وهذا يعطينا احساس بانك
صدقت فيما كتبت وهذة هى النقطه الايجابيه التى جذبتنى
لموضوع المميز وقد قال تعالى :" وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ" ، فلم يبين .... قال:" العابدين، من المؤمنين فاجعلوه شورى بينكم، ولا تقضوا فيه برأي واحد “. ...
صدق الله العظيم
اخى ارجو منك تقبل مرورى وتحياتى اليك
من مواضيع : qwert1234
19-10-2008, 09:44 PM
ولذكر الله اكبر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qwert1234
اخى الكريم / اشكرك عل طرح الجميل والمميز للمناقشه ايضا
واشكرك اكثر على اسلوبك المتحضر فى اخذ راىء الاخرين
وهذا يدلعلى ثقتك بنفسك الكبيرة وهذا يعطينا احساس بانك
صدقت فيما كتبت وهذة هى النقطه الايجابيه التى جذبتنى
لموضوع المميز وقد قال تعالى :" وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ" ، فلم يبين .... قال:" العابدين، من المؤمنين فاجعلوه شورى بينكم، ولا تقضوا فيه برأي واحد “. ...
صدق الله العظيم
اخى ارجو منك تقبل مرورى وتحياتى اليك
انا شاكر مرورك يا شاعر الحب
في هذا المنتدي
ده لقب جديد
الباب العالي انعم عليك بيه
عقبال الباشاويه
اكرر شكري

من مواضيع : ولذكر الله اكبر الحب والجريمه
19-10-2008, 09:54 PM
نور الجميلة

انا شايفة ان رايك صائب مع بعض التحفظ