حب جديد

xpredo script

العودة   نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح > المنتدى الادبى
الحب هو الحل 7 ( حب ياباني تاني )

المنتدى الادبى

04-11-2008, 09:39 PM
مسعين بالله

الحب هو الحل 7 ( حب ياباني تاني )

يا تري مين اللي الشمس بتطلع عليه الاول الشرق ولا الغرب .. ومين هو اللي ممكن نقول عليه شرق ومين هو اللي ممكن نقول عليه غرب .. ماهو كل واحد هيقول انا الاول .. وكلهم هيكونو صادقين .. لكن لازم نشوف طريقه معينه علشان نوصل للحقيقه .. ولازم عب عال يعرف الحجيجه لان كل شيجن انكشفن وبان.. والا كلنا هنتخانق مع بعض ونقطع هدوم بعض.. زي ما عبد المنعم مدبولي شاف عبد العال وراح خبص عليهم عند ريه اللي اسمها علي ما اظن شاديه الله يسترها .. وتبقي فضيحه بقي لما نقطع هدوم بعض .. ولو حصلت بقي .. هنعد نبلبط في الترعه .. وهيجلنا بلهارسيا .. ونقعد نقول الله يرحم المعلم رضا .. والواد اسماعيل اللي بيدي ضهروا للترعه .. وعمر انفلونزا الديناصور في جتتنا ما ترعي .. بس برضه مش هنعرف مين اللي الشمس بتحبه الاول .. بس ان جيتوا للحق .. لله المشرق والمغرب .. ولو بصينا للارض هنلاقيها كرويه .. وبتدور حولين نفسها مره واحده كل يوم .. ومره واحده حولين الشمس كل سنه .. طب مين الاول ومين الاخر .. حاجه تحير .. وهو ده اللي مجنني .. وعلي راي واحد صعيدي صاحبي بيقول ( ماهوده اللي مدنني ) .. بس فعلا فيه واحده قريبتي قالت عليا مجنون .. ويمكن يكون عندها حق .. اصلي بادعي الفن .. والفنون جنون .. والجنون فنون .. ومش كفايه علينا اسماعيل ياسين .. خليها حازم كمان .. ينضم للساده العقلاء .. ولو عقلنا الامر .. من غير( شعراية ) اسماعيل ياسين اللي (ساعه تروح وساعه تيجي ).. هنلاقي الارض بتدور عكس اتجاه عقارب الساعه يعني من الشرق للغرب .. علشان كده مش هنحتار في قضية
(البيضه والفرخه ) .. وهنقول بلا تردد ان العالم القديم هو اللي هيحسم الموضوع ماهو اول الدنيا هيكون هو الشرق .. واخر الدنيا هيكون هو الغرب .. واليابان بقي هي اول الدنيا لانها اول العالم القديم من جهة الشرق يعني الشمس بتحب اليايان .. وهي حبها الاول .. لانها اول بلد اشرقت عليها الشمس .. والحب الاول بقي يا عيني عليه .. وما ادراك ما الحب الاول .. شفتوا المسؤلين في اليابان لما واحد منهم تحصل في وزارته حاجه يا اما يستقيل يا اما يموت نفسه .. ينتحر علشان عجز عن تحقيق حبه .. الناس هناك عندها نوع جميل اوي من الحب بيحبوا حجات احنا بنكرهها او بنعاملها بنديه وجفاء يعني ان مكانش نستفيد منها يبقي بلاها .. انا واحد من الناس .. عندي الحب ده بجد .. وهنقلكم كلمه قلتها لواحد مرؤس ليا قلت له .. لو احنا بنشتغل ببلاش برده هنشتغل .. لان الشغل مش بس بنتدرب فيه ( ماهو النجاح عباره عن سلسله من مجموعة اخطاء ).. ولكن الشغل ايضا هو تحقيق لذاتك .. وكينونتك .. مش ممكن هتكره الشغل وهتصنع حضاره .. الحضاره حب في الاول وفي الاخر .. كل الناس بتقول ان الاسلام انتشر بالتجاره .. لو تاجرت انت قدهم الف مره برده مش هتنشر فكرك .. لسبب بسيط انت مبتحبش الحب للحب .. انت مبتحبش فكرتك انت بتنتصر لسياسه حزبيه وخلاص ..انت منتمي لطائفه وبتدافع عنها وانتهي الامر .. زي مرسي الزناتي في مدرسة المشاغبين .. انت انسان حزبي .. وكل حزب بما لديهم فرحون .. انا عاوزك وعاوزها وعاوز نفسي .. ننتصر للحق وبس مش مهم انا مصري او انا ياباني .. انا مسلم او انا مسيحي .. المهم منغالطش نفسينا .. انا شايف في اليابانيين حب العمل اكتر مننا بكتير .. نفسنا نحب العمل .. نحب الوزاره .. او نكرهها .. بس هنكرها من اجل حب اخر ..هنكره الظلام من اجل النور .. نفسنا منتقسمش احزابا وشيعا .. زي بني اسرائيل .. دول انصار الورده .. ودول اخوان الياسمين .. ودول احباب الورد البلدي .. ودول اصحاب الطريقه البنفسجيه .. ودول البوتقه الورديه .. وكل واحد بيدافع عن ورده ويتهم الورد الاخر بان رائحته نفاذه .. نفسي في مصر نقول : ( انا الحب هو الحل 7 ( حب ياباني تاني ) الحكومه ) او نقول ( كلنا الحب هو الحل 7 ( حب ياباني تاني ) الحزب البلدي ) .. ( او بموت فيكي يا محافظه الشرقيه ) ..( او من غيرك يا مصر اموت ).. وناس تانيه (تحب علي روحها ) وحجات كده كتيييييييييير ..بس يكون ده من القلب مش نفاق .. هو ده بقي الحب الياباني .. ولو لقينا فيهم ظلام .. يبقي القط هيقلب اسد .. وحكايه الاسد دي بقي مش يابانيه .. لان اليابان ناسها غلابه .. لهم في الحب .. بس ملهمش في الوش التاني .. وكفايه عليها كده ..ماهي بقي اسمها اليابان وكفايه عليها النيسان ..اصلها ماركه بنت حلال .. واللي انتجها بيحب شركته اوي وشعارهم
( كلنا الحب هو الحل 7 ( حب ياباني تاني ) شركتنا ) ... ما تيجوا نقلد اليابان

من مواضيع : مسعين بالله أجمل جزمه في الوجود
الحب هو الحل 6 (المراية العاكسه )
انساك
الحب هو الحل 9 ( حب الممثلين )
حبي الحقيقي .. حبي الاصيل
05-11-2008, 01:25 PM
nosa meso

يا سلام على الاحلام الورديه
اللى عمرها ما هتتحقق ابدا
انت بتطلب حاجه مستحيله
احنا عمرنا ما هنكون زى اليابان
ومش هقدر اقول ليه .. علشان كده هيسجنونا احنا الاتنين
يعنى فى النهايه منتقابلش غير فى السجن
من مواضيع : nosa meso تهنئه
ليله عاصفه
كانت هنــــــــا
رساله موجهه الى السماء...
حكـــايـــة عصفورة
05-11-2008, 08:10 PM
مسعين بالله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nosa meso
يا سلام على الاحلام الورديه
اللى عمرها ما هتتحقق ابدا
انت بتطلب حاجه مستحيله
احنا عمرنا ما هنكون زى اليابان
ومش هقدر اقول ليه .. علشان كده هيسجنونا احنا الاتنين
يعنى فى النهايه منتقابلش غير فى السجن
يا سلام بقي لو ده حصل .. ده يبقي احن يوم في حياتي
من مواضيع : مسعين بالله هجر القران ( هجر فهم المعاني )
الحب هو الحل ( اليقين )
فن الغدر والخيانه
حب تيك اواي 4 (حب التوبه)
قيس في ضميري
06-11-2008, 12:27 AM
SOME_ONE_ELSE

انت متفاءل اوى و احلى مافيك مزيج احلامك بالسياسه
لا احلامك هتوقف و لا السياسه هتبطل اشتراكيه
ليك حق تتطير من هنا على اى بلد تانيه خصوصا اليابان
و تقبل منى مرورى و تهنئتك
من مواضيع : SOME_ONE_ELSE الحب هو الحل
صور فى حقيبه مسافر