حب جديد

xpredo script

العودة   نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح > المنتدى الادبى
جماعة الحب 1

المنتدى الادبى

21-11-2008, 06:52 AM
مسعين بالله

جماعة الحب 1

تعالوا بينا نسرح .. بس لبعيد اوي .. تيجوا نروح هناك عند جنة ربنا .. عند الفردوس الاعلي .. انا سمعت عنها احاديث كتير اوي ..واجمل ما في الجنه الحب .. وفعلا ده هيكون اجمل جايزه .. عارفين ليه لان الحبيب هيشوف حبيبه .. مش كلنا بنحب ربنا .. اوي ..< طبعا يا عمنا انت بتكلم في ايه >..اهو اجمل جايزه في الجنه جايزة حب .. هنشوف فيها ربنا وبشهادة اصحاب الجنه ان دي اعظم حاجه هيشوفوها .. شفتوا بقي الحب (الله الله عل الحب الله ) .. احنا يا جماعه دينا ده كله حب في حب .. لكن تعالوا بقي نسرح في حواري الجنه لو صح التعبير .. عاوزين نعرف هما بيعملوا ايه .. دا لا فيه زرع ولا قلع .. ولا فيه جهاد ولا كفاح .. ولا فيه صناعه ولا مشغل .. ولا تجاره ولا شطاره .. ولا ربح ولا خساره .. ولا ندم ولا حسره .. ولا تعب ولا ظمأ ..< امال بيعملوا ايه > .. كل حياتهم متع وبس .. متع من غير ما حد ينغص عليك عيشتك .. ومن غير ماتزهق او تمل .. عندنا يا بلاشا برامج تعيشك في سعاده الي ما لانهايه حيث تجد في الانهايه متعه .. طب ايه اجمل المتع يا استاذ روميو وانتي يا انسه جوليت .. متتكسفيش .. مانتو اتفضحتوا يا جوليت بعد مماتكم وبقيتوا علامه الحب ورمز له .. علشان كده كلامك صح .. وهو ده سر خلودكم لغاية الان .. فعلا الحب اجمل نشاط لاهل الجنه .. و من اجمل ما سمعت ان الزوجه او بالاحري الحبيبه ( لان لو انت مش بتحب زوجتك يبقي مش هتكون معاك ) .. والسبب انه يحشر المرء مع من احب .. غريب اوي الحديث ده .. كان ممكن يكون مع من جاهد .. مع من صدق ..مع من بذل .. مع من دفع.. مع من ضحي .. مع من شكر .. مع من ذكر .. مع من تفكر .. لكن يحشر المرء مع من احب غريبه وفيها معاني كتيره .. يعني لو حبيت ابولهب وعقبه بن ابي معيط وابو جهل هتحشر معاهم .. ولو حبيت شارون وجولد مائير هتكون معاهم .. ولو حبيت الساقطات والعاهرات برضه هتحشر معاهم .. يدعي اليهود انهم يحبون موسي .. ولو احبوه لاطاعوه .. ولدخلوا القريه كما امر .. لكنها محرمة عليهم اربعين سنه لانهم مبيحبوش موسي .. لكن الحب الجميل الله عليه .. تخيل بقي اللي بيحب كل انبياء الله .. بيحب ادم (وحواء طبعا اولهم بنموت في دباديبها ) وبنحب لوط وهود وصالح .. بنحب سيدنا ابراهيم الله عليه ( خليل الله ) .. ياريت نقرا القران ونشوف حب ابراهيم لربنا في معظم سور القران .. حب عظيم جدا لدرجه انه لما قذف في النار بالمنجانيق .. جاءه ملك ( ساعة القذف ) وقالوا وهو عالم بحاله ( الك حاجه ؟ ) .. قام سيدنا ابراهيم قالوا اما منك فلا .. واما من الله ( خليله ) فعلمه بحالي يغنيني عن سؤالي .. يا سلام منتهي الحب .. انا بحب كل الانبياء وانتوا كمان .. وكل نبي له مذاق في الحب رائع .. جميل اوي اننا دون غيرنا يا مسلمين اننا نحب كل الانبياء .. سواء بسواء .. وبدون تمييز .. وفيه نهي عن التفضيل بين الانبياء .. لاننا بنحبهم جميعا .. لاننا كلنا جماعه واحده من ادم لحد رامي اللي لسه مولود من تلت ثواني .. كلنا جماعه واحده اسمها جماعة الحب .. وعلشان كده بدعوكم تشتركوا معايا وتساهموا في انشاء جماعه اسمها جماعه الحب .. وتحت اي بند اخر ماشي .. المهم انها تكون تبع الحب .. يعني جمعيه الحب جايز .؟. حزب الحب ياريت .. هيئه الحب موافق .. ادارة الحب جايز .. انا بتكلم بجد واللي عايز الحكايه دى ممكن .. يرد عليا بس يقول لنا عاوز انضم لجماعة الحب .. وياتري هيكون فيه نشاط اكبر من الشات ده ممكن الله اعلم المهم ان انا حاسس اني محتاج للجماعه دي .. لاني بحبهم من غير ما شوفهم وبحب قلبهم الطيب .. ولو مش عاوزين مفيش مشكله .. لان الرسول الكريم بيقول الجماعه ما وافق الحق ولو كنت وحدك
متيجوا بقي نحب بعض بجد
متيجوا نشترك في جماعة الحب
من مواضيع : مسعين بالله علاقة الادب بالحب
جنة أبدية
حب تيك اواي 2 (حب الجهاد)
القيم تحت تراب المال وستار الجهل 2
باحبها
22-11-2008, 02:35 AM
nosa meso

الله عليك .. ما اروعك
بجد انت هاااااااااااااااااااااااا اااااااايل
وانا يكون ليا الشرف
انى اكون اول واحده تشترك معاك
فى المجموعه الجميله دى
وياريت الناس كلها تشترك معانا
بس انا شايفه ناس كتير
شافت الموضوع ومعلقتش .. مش عارفه ليه
من الواضح كده انك مش هتلاقى غيرى
وانا كفايه اوى ولا ايه ؟؟
من مواضيع : nosa meso **روعة الحب**
يكفيني حبك
سمرة مع البــدر
نجمه ورساله
أحلى من القمر
22-11-2008, 06:50 AM
مسعين بالله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nosa meso
الله عليك .. ما اروعك
بجد انت هاااااااااااااااااااااااا اااااااايل
وانا يكون ليا الشرف
انى اكون اول واحده تشترك معاك
فى المجموعه الجميله دى
وياريت الناس كلها تشترك معانا
بس انا شايفه ناس كتير
شافت الموضوع ومعلقتش .. مش عارفه ليه
من الواضح كده انك مش هتلاقى غيرى
وانا كفايه اوى ولا ايه ؟؟
الله علي الجماعه دي
لما تكون بالعدد ده
ده اكبر رقم في الدنيا ممكن يدخل قلب
انا سعيد بالرقم ده موت
كده كفايه
باب الاشتراك اتقفل
من مواضيع : مسعين بالله الحب هو الحل 20( عاصفة الحب 2)
انساك
سحر الحب الذي يدوم (زبد البحر)
الحب والذكري
الحب هو الحل ( حب الكتروني )14
22-11-2008, 07:11 PM
مسعين بالله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SOME_ONE_ELSE
ايه الدهشه دي كلها ..

يا ضيفنا لو جئتنا لوجدتنا ...... نحن الضيوف وانت رب المنزلا

تعالي طبعا باب الحب
لا يغلق ..
والا مكنش يبقي حب ..
يمكن كان قصدي نوع معين
.. لكن الحب يحوي البشريه
جميعا وما وراءها
من سماء وطير وارض واشجار
واكوان بعيدة وانهار
واشياء مرئيه واخري اسرار
انا بدعوكي لكي تكوني عضوه
انت اهلا لذلك ولنا كل الشرف
ان كان ظني في محله

من مواضيع : مسعين بالله العصفور الحر
احترس من البويه وانت بتقرا(حبيبتي القريبه)
تخاريف صيام ( افتح قلبك وقول )
تنهيدة الروح
الي فتاتي لافتاتي

الكلمات الدلالية (Tags)
الحب, جماعة