حب جديد

xpredo script

العودة   نيو حب > المنتديات العامة > الحوار المفتوح
اشترك معنا في حفله يوم اليتيم 3/4/2009 عايز ردود ومشاركه

الحوار المفتوح

28-03-2009, 06:07 PM
ebrahim helaly

فرصة اشترك معنا في حفله يوم اليتيم 3/4/2009 عايز ردود ومشاركه

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله. جميعنا لنا قلب والقلوب رحيمه.والاحساس باليتم من اسوا احسيس القلوب بل هو هو اسواها.فمن اجل هذاقررنا نحن مجموعه طلبة وطالبات المعهد العالي للخدمه الاجتماعيه بدمنهور بالاشتراك مع مجموعه من طلبه الكليات الاخري الاحتفال بيوم اليتيم يوم3/4/2009 في دار رعايه الايتام وتنميه الطفوله بالابعاديه يوم الجمعه وسوف نبدا الحفل في تمام الساعه الخامسه مساء.وسوف نكون في انتظار حشد كبير من استاذة الكليات والمعاهد .ونحن في انتظاركم في الاحتفال معنا بهذا اليوم وسوف تكون هناك احتفاليه وتوزيع الهدايا علي الاطفال من اجل رسم بسمه علي وجوه هؤلاء الاطفال لاي استفسارات الاتصال بهذا الرقم
0100008069
ابراهيم
اليتيم أو كما يقال عنه اللطيم ...في عيد الأم في ناس بتحس به , وبيقدموله هدايا تعبيراً منهم عن حبهم له وكأنهم بيقولوله أنت مش لوحدك إحنا معاك , وبيترجموا معني جواهم لليتيم أن هو نفسه هديه من رب العباد لأمه في اليوم ده , وإنها لو كانت معاه كانت تتمني تشوفوه بيكبر قدام عنيها يوم بعد يوم .

ولما فكرنا نروح دار أيتام عشان نتكلم مع أطفال هناك ونحس بهم عن قرب ونعرف اليتيم بيعيش اليوم ده إزاي عرفنا الأتي كتير منهم بيحس بإنعزال في اليوم ده , وخوف كمان وبتبان الوحده في عنيهم اكتر من أي يوم تاني , ولما سألنا الأطفال عن شعورهم وبيحسوا بإيه قالوا :

أحمد 10 سنين : بفتكر ماما لما كانت هي كل حاجه في حياتي , ومن خوفي ووحدتي بعيط .
عبد الرحمن 5 سنين : ماما عن ربنا فوق عشان كده انا مبسوط بس ببص لصورتها وأبوسها .
علياء 7 سنين : أنا كل سنه بجيب ورده لماما وأحطها عند قبرها .

ناهيك بقي عن أطفال في عمر الزهور يحسسوك يعني إيه أم من نظرة عنيهم وإحتياجهم لها في اليوم ده اكتر من إحتياجها هي لهم ولحنيتهم وهديه منهم يعبروا بها عن حبهم لها ....

طب ياتري لما الطفل كبر وبقي أب وهي بقيت أم لكنه في الأصل يتيم ...ياتري بيحس بأيه ؟.....

اليتيم مهما كبر جواه طفل حزين ...منهم اللي بيترجم الحزن ده علي شكل ابتسامه تنسيه وحدته رغم وجوده وسط ناس كتير رغم إنه بقي أب أو هي بقيت أم ولها أولادها لكن ماتقدرش تنسي ولا هو يقدر ينسي أنه من غير أمه في اليوم ده , ومنهم اللي بيحاول يسعد اللي حواليه عشان يحس السعاده في عيونهم وينسي وحدته , وفي اللي بينعزل عن العالم كله ويرجع بضهره لورا ويفتكر أمه .

اليتيم محتاج مننا في اليوم ده نحس به , ونكون معاه نشاركه عيد عمره ما عرف معناه غير مادياً فقط ...عيد الأم مش بس هديه ونتنافس فيه علي مين جاب أغلي وأجمل هديه لا ..العبره هنا بالذكري الحلوه والأحساس الجميل ولمسة أيد من أم علي كتف أبنها تنسيه تعب وشقي الدنيا كلها ...

ياريت نفكر في شئ جديد نعمله في عيد الأم ... ياريت تفكر ترسم ابتسامه علي شفايف طفل يتيم في عيد الأم .
اشترك معنا في حفله يوم اليتيم 3/4/2009 عايز ردود ومشاركهاشترك معنا في حفله يوم اليتيم 3/4/2009 عايز ردود ومشاركهاشترك معنا في حفله يوم اليتيم 3/4/2009 عايز ردود ومشاركه
هذا المهرجان يقام كل سنة
و ان شاء الله نقوم بحفلة و فقرات كثيرة لأسعاد الطفل اليتم
ولكن هذة السنة مختلفة فى مفاجأت كثيير أوى
من يرغب أن يشارك بالحفل والمهرجان أهلا وسهلا يشرفنا
و أريد منكم أفكار جديدة
من مواضيع : ebrahim helaly الحب.. رأي و وجهة نظر ..
كلمـات وحياه
العنوان اللى فوق مش للموضوع اللى تحت
أدخل و ... حلل شخصيتك
النهارده حصل معايا موقف ....هزني
28-03-2009, 06:16 PM
رومانسيه منسيه

ربنا يديكم على قد نيتكم ويباركلكم في الي بتعملوه
من مواضيع : رومانسيه منسيه كن عظيمًا ليختارك الحب العظيم
ما لون اصدقائك وما معنى كل لون
حقائق غريبه جدا جدا جدا
اختبار نفسي غريب
عذرا سيتم أغلاق المنتدى للابد !!
30-03-2009, 03:24 AM
ساره@SARA

بجد كلام يوجع اوي
ربنا يقدر كم علي فعل الخير
وانشالله كل واحد يقدم ولو حاجة بسيطه للايتام
شكرا ليك جدا
من مواضيع : ساره@SARA لمن أراد الإشتراك في مسابقة القسم ......
التسامح...........!
دنيا...............أقدار
مدارس نصرانية تحرف عقول أطفالنا فاحذروها
أشتقت لــ أنا

الكلمات الدلالية (Tags)
معنا, اليتيم, اشترك, حفله, يوم, ردود, عايش, في, ومشاركه